Alt er ikke som før ...

Vi har lenge følt at vi skulle hatt bedre plass, større rom, og en noe mer åpen og luftig layout og design. 
Vi skulle også ha fått plass til enda mer stoff i våre utgivelser, og etter hvert ble et blad med 84 sider i minste laget. 
Derfor øker vi hver utgivelse til 100 sider godt stoff. "Bakdelen" er at vi da ikke klarer mer enn fem utgaver i året. 
Men ved å gjøre dette grepet så er vi også med i forkant av utviklinga innen magasinbransjen. 
Bransjen har nemlig større utfordringer enn mange aner … 
Mer om det litt senere.

Ved å gi ut fem utgaver med 100 sider hver får vi plass til mer enn tjue artikler eller enda mer i hver utgave. 
Vi har i mange år allerede levert flest artikler og lesbart innhold i hvert nummer av alle motormagasinene i Norge, 
og for de som ser på hvor mye lesestoff de får for pengene så er det hos oss du får mest.
 Innhold pr. krone er kanskje ikke så viktig for alle, men for noen er det slik. 
Varer for kostnad er også et stort tema i magasinbransjen i vinter. 
Også for oss. Argumentet om å få mest for kronene gjelder i aller høyeste grad. 
Prisen på alt slags papir har steget svært mye siden i fjor, og prisen på visse typer papir har gått opp med hele 40 prosent. 
Samtidig har drivstoffprisen økt, prisen på elektrisitet har økt, og det samme har prisen på alle tjenester vi benytter for å lage et motormagasin.


Samtidig fortsetter nedleggelsen av bensinstasjoner, kiosker og butikker i enda større tempo enn tidligere. 
Det medfører at utsalgssteder for motormagasiner minker fort. De som fortsatt finnes, 
er plassert i områder der magasinkjøpere etterspør alt annet enn motormagasiner. 
Med andre ord, det er ikke slik det var før i tida. De som leser motormagasiner og da spesielt vårt blad 
ønsker i stor grad å lese magasin printet på kvalitetspapir. 
Både de som ønsker å kjøpe bladet og vi som gir det ut møter problemer. 
Vi får solgt færre og færre ettersom tidligere gode utslag blir lagt ned, og kundene våre får ikke tak i bladet lenger. 
Det har medført at vi får flere og flere abonnenter, men løssalg er tradisjon, det er en generator for flere annonsører, 
og det er for de som vil plukke ut akkurat det bladet med det innholdet de ønsker å lese om.

Vi må avfinne oss med at tiden for stort løssalg er snart over. 
Det kan fortsatt finnes kiosker og utslag, men for alle som driver forretning så er det et økonomisk spørsmål om lønnsomhet. 
Inneværende år vil vi fortsatt ha bladet vårt i løssalg, men det kan bli aktuelt for oss å følge etter det svenske eksemplet Gasoline Magazine. 
De har opplevd det samme som oss og har valgt å kutte ut distribusjon og løssalg. 
Som erstatning vil de opprette egne distributører, noe vi ennå ikke vet så mye om. 
De har tidligere gitt ut 12 nummer i året, og på grunn av mine nettopp nevnte argumenter om dårlig salg 
på grunn av færre utsalg og skyhøye papirpriser, bestemt at bladet gis ut kun fire ganger i året. 
Vi er tilhenger at måten Gasoline gjør det på, og for vår del tror vi at framtida for papirmagasiner vil være færre, 
men mer innholdsrike utgaver. Gasoline skal ifølge deres informasjon lage magasiner 
som omtales som "bookazine", altså nesten mer bok enn magasin.

Vi blir faktisk ikke fristet til å fortsette med den tradisjonelle måten å drive et magasin på. 
Tradisjonelt har økte priser på råvare blitt kompensert med økte priser for forbrukeren, 
og ikke minst dårligere kvalitet på produktet. Noen vil nok kjøpe det aller billigste papiret som kan finnes og trykker magasiner på det. 
For oss er det helt uaktuelt og utenkelig. 
Vi vet at kvalitet selger, og det er kvalitet og eksklusivitet våre lesere ønsker. Det skal dere få. 
Vi bestiller nå om mulig enda bedre papir eller minst like godt papir som vi alltid har brukt. 
Vi skal smått om senn modernisere magasinet vårt noe, men ikke dramatisk. 
Vi skal fortsatt ha mest, være best og være magasinet på grasrota i norsk motorkultur. 
Mange av våre lesere, kanskje de aller fleste er ikke bare lesere av papirmagasiner, men de er også samlere. 
De samler på magasiner og gjør det til en egen hobby, i tillegg til sine kjøretøyer av alle slag. 
Samtidig vet vi med stor sikkerhet at det er motorentusiaster rundt om i verden som ikke lenger kjøper papir. 
De forholder seg kun til informasjon presentert på nett og leses via skjermer.

Vi har som en forlengelse av vårt papirmagasin besluttet å tilby en digital versjon av Cruiser Magazine.
Det vil på ingen måte være gratis for de som måtte velge å lese vårt stoff digitalt. 
Det er en kostnad den enkelte må avgjøre og velge utfallet av. 
Det kommer nok argumenter om at det koster ingenting å legge ut en digital fil, 
så hvorfor skal et digitalt magasin så hvorfor skal det ha en prislapp. 
Det er riktig at det ikke innebærer store kostnader å distribuere en digital fil som en digitalt magasin er. 
Men det er ikke det vi tar betalt for. 
Vi tar betalt for våre reiser gjennom hele landet det meste av året. 
Våre timelange besøk hos hundrevis av entusiaster, våre tusentalls timer med bilderedigering, 
artikkel skriving og utallige timer i bil og på hotell. 
Det er kostander vi priser produktet vårt etter.
Vi skal ikke skremme noen til å tro at vi går over til digitalt magasin. Det gjør vi ikke. 
Førsteprioritet er vårt papirmagasin på 100 sider i fem utgaver i året. 
Slik situasjonen i markedet er nå så er våre nåværende og kommende abonnenter vår prioritet. 
Det digitale magasinet blir for de som velger det, og ønsker det slik, men også de må betale. Det skulle bare mangle.